نقش شناخت فرهنگ زمان نزول بر تفسیر آموزه های قرآن کریم

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی قم
  • نویسنده سعید نقوی
  • استاد راهنما اسماعیل سلطانی
  • سال انتشار 1392
چکیده

در این پژوهش، ابتدا تصویری از جغرافیای شبه جزیزه ی عربستان در زمان نزول و اقوام معروف آن زمان و همچنین آداب و سنن و عقاید مردم آن زمان را ترسیم کردیم، آداب و سننی که بیشتر آنها أسف بار بود در فصلی دیگر سه دیدگاه یعنی تاًثیرپذیری کامل قرآن از فرهنگ زمانه و قرآن بازتاب فرهنگ زمانه و همچنین قرآن به زبان قوم مطرح گردید، که هر یک از این دیدگاهها مورد تحلیل قرار گرفت. با ادلّه ی عقلی، نقلی و روایی ثابت شد که، دیدگاه قرآن به زبان قوم دیدگاه صحیحی است. و قرآن به هیچ وجه از فرهنگ زمان نزول تأثیر نپذیرفته است. و گفتیم که منظور از عرفی بودن زبان قرآن، یعنی ترکیبی بودن زبان قرآن، به این معنا که زبان قرآن ترکیبی از زبان عرف عام با زبان عرف خاص است . در جایی نحوه ی برخورد قرآن با فرهنگ جاهلیّت مطرح گردید و گفتیم که قرآن کریم در برخورد با فرهنگ جاهلی به صورت فعّال گونه عمل کرده است، بدین معنی که بخشی از فرهنگ جاهلی که ریشه در ادیان الهی گذشته داشته است را تاًیید و إمضاء کرده است و بخشی از فرهنگ مردم زمان نزول را تعدیل و اصلاح کرده است و آن آداب وسننی که در مقابل آموزه های اسلام بوده است را رد کرده است آیاتی در قرآن وجود دارد که به نوعی اشاره به فرهنگ زمان نزول اعراب جاهلی دارد. بر مفسّر لازم و واجب است در تفسیر آن آیات، به فرهنگ عصر نزول و تاریخ آن، اطلاع کافی داشته باشد. تأثیر و نقش فرهنگ زمان نزول در تفسیر جزء قراین پیوسته تفسیر است، و به طور مستقیم در فهم آیه تأثیرگذار است.

منابع مشابه

طبرسى و تفسیر قرآن بر پایه فرهنگ زمان نزول

گزارشى از آراء طبرسى و توجه وى به فرهنگ زمان نزول است. نویسنده، نخست منظور از افق تاریخى - فرهنگى را توجه به زبان و ادب عربى در زمان نزول، تحول معنایى واژه‌ها، توجه به شأن نزول و تاریخ بیان مطالب و توجه به ناظر بودن قرآن به فرهنگ زمان نزول برشمرده است. وى بر این باور است که مرحوم طبرسى قرآن را بر پایه فرهنگ زمان نزول مى‌فهمد، او شناخت زبان و ادب عرب جاهلى را ضرورى مى‌داند و با انتخاب دستور زبان...

متن کامل

طبرسی و تفسیر قرآن بر پایه فرهنگ زمان نزول

گزارشی از آراء طبرسی و توجه وی به فرهنگ زمان نزول است. نویسنده، نخست منظور از افق تاریخی - فرهنگی را توجه به زبان و ادب عربی در زمان نزول، تحول معنایی واژه ها، توجه به شأن نزول و تاریخ بیان مطالب و توجه به ناظر بودن قرآن به فرهنگ زمان نزول برشمرده است. وی بر این باور است که مرحوم طبرسی قرآن را بر پایه فرهنگ زمان نزول می فهمد، او شناخت زبان و ادب عرب جاهلی را ضروری می داند و با انتخاب دستور زبان...

متن کامل

تفسیر قرآن کریم بر اساس ترتیب نزول

تفسیر براساس ترتیب نزول یکی از انواع طرحهای تفسیری است که روش تفسیری مفسر در آن پیاده می شود و خود به دو نوع تفسیر براساس ترتیب نزول آیات و تفسیر براساس ترتیب نزول سوره ها تقسیم شده که نوع اخیر نسبت به نوع دیگر از نقایض کمتر و فواید کاربردی بیشتری برخوردار است. امکان دستیابی به ترتیب نزول، ضرورت، اهمیت و جواز شرعی آن، مسائل مهمّی است که نگارنده درصدد پاسخ بدان برآمده و در نهایت با توجه به فواید ...

متن کامل

زن در نگاه قرآن و در فرهنگ زمان نزول (2)

 نگاهى گذرا به جایگاه ارزشمند زن در قرآن و پاسخ به برخى از شبهات قرآنى در موضوع حقوق و وظایف زن است.  نویسنده، نخست به منزلت زن در قرآن اشاره کرده و قوّامیّت مردان بر زنان را در قرآن بخاطر سرپرستى مرد بر خانواده مى‌داند که این سرپرستى به ویژگى‌هاى وجودى مرد و وظایفى که عرف زندگى زناشویى بر عهده او مى‌گذارد بازمى‌گردد. سپس به موضوع چرایى اینکه سهم مرد، دو برابر زن است، پرداخته و دلیل آن را وظایف ...

متن کامل

نقش پیامبر (ص) در اسباب نزول آیات قرآن کریم

اسباب نزول از دانش‏هاى علوم قرآنى است که درباره زمینه‏ها و مقتضیات نزول آیات و سوره‏هاى قرآن بر رسول خدا بحث مى‏کند. به طور طبیعی وظیفه نقل اسباب نزول بر عهده صحابیانی بوده که شاهد نزول و ابلاغ وحی توسط پیامبر بوده‌اند. اینکه رسول خدا ص در بیان اسباب نزول چه جایگاهی دارد سؤالی است که تاکنون به آن پرداخته نشده و مقاله حاضر به روش تحلیل و توصیف در صدد پاسخ به آن است. نتیجه بررسی نشان می‌دهد که در...

متن کامل

زن در نگاه قرآن و در فرهنگ زمان نزول (1)

 نگاهى گذرا به جایگاه ارزشمند زن در قرآن و پاسخ به برخى از شبهات قرآنى در موضوع حقوق و وظایف زن است.  نویسنده، نخست به منزلت زن در قرآن اشاره کرده و قوّامیّت مردان بر زنان را در قرآن بخاطر سرپرستى مرد بر خانواده مى‌داند که این سرپرستى به ویژگى‌هاى وجودى مرد و وظایفى که عرف زندگى زناشویى بر عهده او مى‌گذارد بازمى‌گردد. سپس به موضوع چرایى اینکه سهم مرد، دو برابر زن است، پرداخته و دلیل آن را وظایف ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی قم

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023